Podaci koje tahografi (analogni i digitalni) pohranjuju na medije (taholistiće ili digitalne kartice) prije svega se odnose na radne aktivnosti vozača. Na medij se snima informacija o tome koju od definiranih/propisanih aktivnosti je vozač obavljao tijekom vožnje. Aktivnosti koje tahografi bilježe su:
Vozači prebacuju status kad ne voze ovisno o tome što konkretno rade. Vožnja se, naravno, bilježi automatski, kao i odmor. Pravilnicima su propisana razna pravila koja vozači moraju zadovoljiti (a ujedno dobiti i glavobolju ako previše razmišljaju o tome, ili, u gorem slučaju, zaraditi kaznu ako negdje pogriješe) - npr. minimalno trajanje odmora je 15 minuta - kod obračuna prekršaja odmor kraći od 15 minuta se smatra spremnošću za rad, zatim dnevno propisana trajanja odmora, maksimalno dozvoljeno vrijeme trajanja vožnje dnevno, kroz tjedne itd.itd. Obrada podataka s tahografa svodi se na očitavanje snimljenih podataka te kasniju analizu. Analizom se utvrđuju vremena vožnje, eventualni prekršaji itd. Na temelju snimljenih podataka izrađuju se različiti izvješća i protokoli o obavljanju mobilne djelatnosti. Vozači koji su u prekršaju za to mogu biti kažnjeni, kao i njihove tvrtke poslodavci. Stoga je u interesu svih strana da se podaci kvalitetno obrađuju i da se pri pojavi prekršaja to signalizira i pokuša ispraviti i izbjeći u budućnosti. ŠTO AUTOPRIJEVOZNICI MORAJU ODLUČITI?Na tržištu postoji mnogo rješenja za obradu podataka s tahografa. Ključno za autoprijevozničku tvrtku je donijeti odluku:
U oba slučaja, odgovornost preuzima autoprijevoznička tvrtka, što prvu varijantu može, dugoročno gledano, učiniti povoljnijom. KAKO IZABRATI PROGRAMSKE ALATE ZA OBRADU PODATAKAVećina proizvođača tahografa i uređaja za čitanje nudi i neki softver za obradu, ili bar, preuzimanje podataka. Softver za preuzimanje podataka je najčešće uključen u cijenu opreme, dok se cijena softvera za obradu podataka često taji - licenciranje je izvedeno s različitim ograničenjima (broj vozača i vozila, vremensko trajanje licence i slično). Upravo uvidjevši taj pomalo neobičan pristup ponuđača softvera, INTER-BIZ je, na sugestiju tvrtki kojima takav softver treba a ne žele se trajno vezati uz ostale ponuđače, krenuo s razvojem različitih rješenja za obradu podataka vezanih uz radne aktivnosti vozača. Softverska rješenja koja razvijamo nemaju nikakva ograničenja po pitanju broj djelatnika ili vozila. Jedino ograničenje (ili bolje rečeno, mogućnost) koje nudimo jest da li se program koristi za jednu ili više (neograničen broj) tvrtki.
DODATNA NAPOMENA - AETR potvrde i obveze vozačaVozači su dužni u vozilu osim tahografskih listića ili digitalne kartice (28 dana) za dane kad nisu vozili imati AETR potvrde o aktivnostima. Propisano je da AETR potvrde budu popunjene strojno - ručno popunjene potvrde nisu prihvatljiv dokument i korištenjem potvrda u tom obliku riskirate kaznu ukoliko nadležne službe provedu kontrolu. (Pogledajte primjer popunjene potvrde - ovdje.) Na mnogim web stranicama ćete naići na obrasce koji omogućavaju izradu potvrde o aktivnostima. No, softver koji mi nudimo istu stvar radi mnogo efikasnije i profesionalnije - eliminira se mogućnost gubitka potvrde, pogrešaka u ispisu i slično - u svakom trenutku možete pronaći izrađenu potvrdu, obaviti provjere, korekcije i ponovni ispis. Da ne govorimo da za izradu potvrde korištenjem programa EVAK i naših drugih programskih rješenja (IB.TAHO, AUTOBUSER) trebate 5-6 sekundi za definiranje svih parametara, dok vam za pojedini obrazac na webu treba i po nekoliko minuta. OBRADA PODATAKA - ANALOGNI TAHOGRAFAnalogni tahograf pohranjuje informacije o radnim aktivnostima na okrugle/ovalne tahografske listiće. Na listić se iscrtavaju podaci o aktivnostima (različita debljina, ovisno o vrsti aktivnosti), ali i podaci o brzini vozila i prijeđenim kilometrima. Evidencija radnih aktivnosti svodi se na očitavanje tih aktivnosti i unos u evidencijski sustav (npr. naš sustav IB.TAHO). Unos aktivnosti s tahografskih listića je moguće izvesti na više načina:
OBRADA PODATAKA S ANALOGNOG TAHOGRAFA - SKENIRANJE, ANALIZA I OČITAVANJE LISTIĆANajbrži način rada s tahografskim listićama jest skeniranje listića i njihova analiza korištenjem specijaliziranog softvera (kao, na primjer, IB.TAHO). Koristan nusprodukt tog postupka jest i digitalna arhiva listića - skenirani listići se pohrane na lokaciju po želji i po potrebi koriste i za druge namjene. Digitalna arhiva listića nije potpuna u slučaju korištenja 6 listića na jednom A4 skenu, jer u tom slučaju listići bivaju odrezani i velik dio informacija nedostaje. Dva su pristupa skeniranju tahografskih listića:
Naravno, i drugi proizvođači skenera dolaze u obzir, navedene fotografije i modeli uzeti su zbog većeg iskustva u radu s Canon skenerima i zbog toga jer smo konkretni brzi skener ciljano nabavili i testirali s listićima analognog tahografa!
|